Grunderna i programmering lär ut de grunder du behöver för att komma igång med programmering i Python och Scratch. Boken börjar med en kort genomgång av Scratch, och visar med några exempel på hur Scratch kan vara användbart för att förstå grundläggande koncept i programmering. I denna introduktion får vi också se hur Pythonkod och Scratchkod faktiskt liknar varandra.
Därefter går vi vidare med att utforska Python, vilket också är huvudinnehållet i boken. Men innan vi kastar oss in i programmeringens värld får vi en genomgång av hur datorn är uppbyggd, och var i datorn saker som kod, variabler, program med mera sparas. Vi får också se hur allting i datorn hänger samman. När vi väl har denna förståelse är det dags för programmeringen. Vi börjar med datatyper och går sedan vidare med if-satser, loopar, standardbiblioteket och allt som vi behöver kunna för att börja programmera. Allting avslutas med ett större projekt.
Boken var från början tänkt som studiematerial till kurser i programmering men går utmärkt att använda på egen hand för självstudier. Bokens grundtanke är att lära ut programmering som helhet även om Python används i bokens huvuddel.
Denna utgåvan har uppdaterats för Scratch 3.0 och Python 3.8. En lång rad andra uppdateringar och förbättringar har också gjorts.
Jack-Benny Persson har många års erfarenhet av främst Linuxsystem men också av programmering och skripting i olika former. Intresset för datorer började redan i början av 90-talet och har sedan dess bara fortsatt. På gymnasiet läste han el & elektronik och har senast studerat till Linux Systemspecialist vid EC-Utbildning.
ArbetstitelGrunderna i programmering
Standardpris249.00
Illustrerad Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder IsContractProduct Inlaga
Sidor225
Publiceringsdatum2019-08-07 00:00:00
FörfattareJack-Benny Persson
erpOwnsPrice Kort BeskrivningBoken är en introduktion till programmering och lämpar sig både för nybörjare och för dem som redan har börjat programmera. Först blir vi introducerade till programmering med hjälp utav Scratch. Efter dessa kapitel börjar bokens huvudinnehåll, nämligen Python. Vi går igenom allt från datatyper, if-satser och loopar till filhantering, felhantering och standardbiblioteket.
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct SeriesTitle
BokinfoStatusCode21