Tusentals skolbänkar står tomma varje dag i den svenska skolan på grund av det som ofta kallas ”problematisk skolfrånvaro”. Men sällan hörs de frånvarande elevernas röster. I den här boken berättar åtta unga människor om varför de inte klarat av att gå till skolan och vad de önskar att skolan hade gjort för att tillgodose deras rätt till utbildning. Elsa, Oscar och de andra beskriver bland annat bristande stöd och en ibland extremt utmattande skolmiljö, men berättar också om personer och initiativ som betytt mycket för deras utveckling. Alla unga medverkande har npf (till exempel adhd eller autism) och delar med sig av sina erfarenheter för att nå vuxna i skolan och förbättra situationen för andra. I boken medverkar även Sara Linderdahl (forskare i pedagogik) och Lars Westerström (barn- och ungdomspsykiater). Paret Christian Persman (tidigare grundskolchef) och Maria Persman (specialpedagog och förskolelärare) berättar om tiden då de bägge jobbade inom skolan samtidigt som deras son inte kunde vistas i skolmiljön. Tusen tomma skolbänkar ger kunskap och fler perspektiv till alla som i yrkeslivet möter unga med skolfrånvaro. Observera att innehållet i denna bok är identiskt med föregående upplaga. Journalisten Caroline Jonsson som länge bevakat frågor som rör unga i skolan har skrivit boken i samarbete med Riksförbundet Attention.
ArbetstitelTusen tomma skolbänkar : Unga med adhd och autism berättar om skolfrånvaron
Standardpris449.00
Illustrerad
Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder
IsContractProduct
Inlaga
Sidor148
Publiceringsdatum2025-12-02 00:00:00
FörfattareCaroline Jonsson
erpOwnsPrice
Kort Beskrivning
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct
SeriesTitle
BokinfoStatusCode21